מוזיאון בית אורי ורמי נחושתן
חפשו אותנו בפייסבוק דף הבית | אודות המוזיאון | פעילות במוזיאון | צור קשר | About the museum
 
חדשות המוזיאון
     
ציור לילה - מרים כבסה
   
ציור לילה - מרים כבסה    

*English follows

מרים כבסה - ציור לילה  -  פתיחה: שבת 19.5.18, נעילה: 18.8.18

שתי ההצבות המרכיבות את תערוכת היחיד של מרים כבסה – ציור גדול ממדים (4x9 מ') ומיצב וידיאו דו-ערוצי – הן תוצר ישיר של פעולה שהתרחשה בחלל המוזיאון במהלך לילה אחד, כשבועיים לפני פתיחת התערוכה, אולם הן תולדה של למעלה מעשרה חודשים של מחשבה, דיאלוג, התנסות והעמקה שקדמו לה. כחלק מחקירה מתמשכת של כבסה את מעשה הציור – מהלך בו היא מאתגרת את תנאי היצירה שלה עצמה – הזמינה האמנית את במאי התיאטרון נעם בן אז"ר וקבוצת שחקניות שהרכיב במיוחד לפרויקט לבחון איתה יצירה משותפת של ציור-פעולה. שיאו של התהליך היה בעבודה משמרת לילה במוזיאון; במשך חמש שעות, מחצות עד זריחה, כבסה והשחקניות ביצעו במוזיאון, בנוכחות קהל, פעולה ציורית גופנית וטוטלית שבמהלכה נוצרו עקבות צבע על הבד – התרחשות בעלת אופי פולחני הנוגעת בשאלות מנטליות ורגשיות.

משמרת לילה במוזיאון היא שלב נוסף ומשמעותי בשכלול הפרקטיקה האמנותית של כבסה. בעבודה זו היא אפשרה לראשונה לדמויות נוספות לקחת חלק פעיל ביצירתה, תוך שהיא יוצרת שפה ציורית חדשה המשלבת בין חקירה תיאטרלית לציור ובין פעולה קבוצתית לעבודה אינטימית. "רציתי לכלול בציור תנועות גוף או חשיבה של סובייקטים נוספים ככלי לעבודה ולביטוי עצמי, על ידי שיתוף פעולה עם אנשים שעוסקים באופן מקצועי בשכלול הגוף והנפש", אומרת כבסה, "מבחינתי זוהי מעין הארכה מרחבית וטכנולוגית של העצמי המצייר".

בין הציור לבין עבודת הווידיאו, המהווים שתי זוויות מקבילות של אותה פעולה ומוצגים כעת זה מול זה בתערוכה, נוצר פער ויזואלי מכוון, עד כי לא ניתן לזהות מידית את הקשר בין השניים. בעוד שהציור הוא עקבה קונקרטית, חומרית וחושנית של ההתרחשות הגופנית שהתקיימה בזמן נתון, עבודת הווידיאו בנויה כחלום מתמשך, כחיזיון חידתי או כמהלך תודעה יצרי וחופשי המתחקה אחר זיכרון רחוק. אופן הצבת העבודות מעודד את הצופה לשהות מולן, לחבר ביניהן במחשבתו ולהרהר בתחושות שעולות מן המרווח שנוצר בין הדימויים השונים.

ציור לילה היא תערוכה מוזיאלית ראשונה של מרים כבסה עם חזרתה ארצה לפעילות רצופה לאחר כ-18 שנים בניו יורק. בחירתה ליצור ולהציג במוזיאון המסוים שבעמק הירדן קשורה גם להתבגרותה בקיבוץ שער הגולן ולגעגוע שלה לחוויית המקום, במיוחד על רקע חזרתה לארץ.

אורחים משתתפים: נעם בן אז"ר, אביגיל ארנהיים, אנה גלפאנד, סיגלית פוקס, מירי לביא, ישי בן משה.

אוצרת: סמדר קרן

 

    

 

 

Miriam Cabessa

NIGHT PAINTING

The two installations that make up Miriam Cabessa's solo show – a large-scale painting (4x9 m) and a two-channel video – are the direct product of an action that has taken place in the museum in the course of one night, about two weeks before the show's opening. However, they are also born of more than ten months of thinking, discussing, experimenting, and investigating. As part of Cabessa's ongoing exploration of the act of painting, a process in which she challenges the terms of her own creativity – the artist has invited theater director Noam Ben Azar, and a group of actresses he has put together specifically for the project, to join her in making a joint work of action painting. The climax of the process was Night Shift at the Museum: over the course of five hours, from midnight to dawn, Cabessa and the actresses executed, before an audience in the museum, physical, total action painting during which traces of paint were imprinted on the canvas – a ritualistic event that evoked mental and emotional questions.  

Night Shift at the Museum is another significant stage in the development of Cabessa's artistic practice. Here she introduced, for the first time, the participation of others in her work, while creating a new painterly language that weaves theatric exploration and painting, group action and intimate work. "I sought to include body movements or the thinking of other individuals as an instrument for production and self-expression in painting, by cooperation with people who engage professionally in the improvement of body and soul," Cabessa says. "For me, this is like a spatial and technological expansion of the painting self."

An intentional visual gap opens between the painting and the video - two parallel points-of-view of the same action, which face each other in the show – to the point where the relationship between the two is not immediately discernable. The painting is a concrete, material, sensual trace of the physical event that has occurred at a given time, while the video is constructed as an ongoing dream, an enigmatic vision, or as an impulsive, free train of thought that follows a distant memory. The positioning of the works encourages the viewer to linger in front of them, to make mental connections between them, to reflect on the sensations the gap between the images evokes.

Night Painting is Miriam Cabessa's first museum show since her return to Israel after eighteen years of living in New York. Her choice to work and exhibit in this particular museum in the Jordan valley relates to her growing up on Kibbutz Shaar Hagolan and to her longings to re-experience the place, especially regarding her homecoming. 

Guests: Noam Ben Azar, Avigail Arnheim, Yishay Ben-Moshe, Anna Gelfand, Sigalit Fuchs, Miri Lavie

Curator: Smadar Keren

 

    

 

 

 

 

 

 

     
תערוכות מוצגות
תערוכות בעבר
חינוך במוזיאון
מאמרים
 

עיצוב ובניית האתר
Studio-ViTi
שעות פתיחה: ב׳-ד׳ 10:00-15:00, ה 16:00-20:00
ו׳ ושבת 10:00-14:00
בימי א׳ המוזיאון סגור
לתיאום ביקור במועד אחר: 04-6757737

uriandrami.museum@gmail.com
משרד התרבות והספורט